Det motsvarar att varje familj kastar 24 måltider per månad rakt ner i soptunnan, vilket blir ungefär £60. Det är över £700 av den genomsnittliga hushållsbudgeten som slösas bort varje år.
Om du skulle titta på den mängd kyckling som vi kastar varje år motsvarar det 86 miljoner fåglar. Stackars kycklingar! När man ser det på så sätt är det svårt att inte hålla med om att något bör göras åt det onödiga avfall vi genererar. Fram kommer Solveiga Pakstaite.
Solveiga är en industridesigndoktorand som har kommit på idén om något som heter Bump Mark. Detta är en särskilt anpassad etikett som sitter på livsmedelsförpackningar och ändrar form när produkten inuti försämras.
Tydligen var Solveigas tankeprocess inspirerad av hur blinda kan se att maten är dålig när de inte kan se utgångsdatumet. Hon såg en möjlighet att utveckla detta och insåg snart att omfattningen var mycket större än att enbart göra det för synskadade konsumenter.
Om maten är fräsch resulterar detta i en mjuk och böjd Bump Mark etikett, medan ruttnande mat ger en upphöjning, därav namnet. Den speciella beståndsdelen i denna process är gelatin som är ett organiskt material som sönderfaller i samma takt som maten inuti förpackningen. Olika mängder gelatin införlivas i etiketten för att återspegla produktens livslängd. Till exempel blir kyckling dåligt snabbt så mindre mängder gelatin används där än för till exempel ost.
Gelatin består av sammanfogningar och det byter till flytande form när bakterier har ätit upp dessa sammanfogningar. Denna förändring i tillstånd bildar sedan en upphöjning och gör det möjligt för konsumenten att se att maten är förbi sitt bästa datum. Befintliga utgångsdatum är ofta alltför konservativa i sina beräkningar, vilket innebär att fullt ätbar mat ofta kastas bort.
Det är fortfarande ett pågående arbete, men efter att ha vunnit den prestigefyllda James Dyson utmärkelsen för uppfinningen förra året är det kanske något som vi kan införliva i våra förpackningar någon gång i framtiden.
Solveiga påpekar att vissa vegetarianer protesterar mot användningen av gelatin (som är en animalisk biprodukt) så det kan vara fråga om att begränsa det till kött- och mejeriprodukter, men konceptet är fortfarande spännande. Vi ser fram emot att se hur det utvecklas, om så bara för kycklingarna åtminstone!

easy-lock-logosliderite-logo el-zip-logo

logo-PAFApact-logobrc-logo2iso-9001-logoiso-14001-logo

Öppettitder

Vår supportlinje är öppen måndag till fredag mellan 08:00 och 18:00.

Ring: +44 (0) 1926 651 451


sales@tylerpackaging.co.uk

 

 

Huvudkontor

Tyler Packaging Ltd
Fosse Way, Chesterton, Leamington Spa, Warwickshire, CV33 9JY, UK