Detta var i motsats till förmögenheterna hos rivalerna PepsiCo och Dr Pepper Snapple, som båda fortsatte att ha negativa försäljningssiffror då kolsyrade läskedrycksindustrin mot uppgången av hälsosamma drycker. The Coca-Cola Company har tydligen öronmärkt ytterligare £0.69 miljarder i sin marknadsföringsbudget för de kommande tre åren efter framgången, vilket indikerar hur kampanjens framgång har hjälpt företaget.
Detta ser ut att ha inspirerat andra läskedrycksföretag och AG Barr i Glasgow, producenten av Irn-Bru, har beslutat att försöka efterlikna denna framgång. Då de inte kan imitera den helt har varumärket valt att sätta sin egen prägel på kampanjen.
Skottlands nationaldryck betraktas allmänt vara whisky, men Irn-Bru anses vara en god tvåa. Tidigare har AG Barrs marknadsföringskampanjer märkt Irn-Bru som "Skottlands andra nationella dryck" på grund av sin popularitet och position som landets ledande läsk, trots hård konkurrens från multinationella rivaler.
I ett försök att upprätthålla sin position i branschen har tillverkaren vänt sig till innovativa förpackningar för att marknadsföra drycken på ett nytt och alternativt sätt. Med sitt starka skotska arv, finns det något bättre sätt att anpassa sina flaskor än genom att införa tartanmönstret? Företaget har lanserat en rad flaskor som visar de olika nyanserna av traditionella KlanTartans.
Hela sortimentet består av 57 olika tartanmönster, alla motsvarar olika skotska klaner som Mackenzie, Macgregor och Cameron. På sin webbplats har de ett "Clan Finder" alternativ där du kan söka efter klanen som du tillhör, baserat på ditt efternamn. Om du inte har ett traditionellt skotskt efternamn sätter det dig i Clan Irn-Bru som faktiskt är en ganska trevligt välkomnande touch snarare än den förväntade "ingen träff hittas".
Det är inte första gången som Irn-Bru har emulerat Coca-Cola; en liknande stunt 2013 såg dem sätta namn som Rab, Fanny, Senga och Tam på sina flaskor i en retfull hänvisning till sin rivals erbjudande.
Nyligen har de förlängt sin kampanj för att belysa varumärkets skotska arv. Det har blivit väl omskrivna i pressen (norr om gränsen, åtminstone) och kommer att fortsätta utnyttja den starka nationella andan i Skottland som bidrar till att bekräfta drycken som skottarnas förstahandsval.
Men för oss bidrar det bara till att upprepa det faktum att förpackningar är oerhört viktiga. Om folk gillar vad de ser på hyllan kommer det garanterat öka försäljningen, något som AG Barr tydligt har märkt av.

easy-lock-logosliderite-logo el-zip-logo

logo-PAFApact-logobrc-logo2iso-9001-logoiso-14001-logo

Öppettitder

Vår supportlinje är öppen måndag till fredag mellan 08:00 och 18:00.

Ring: +44 (0) 1926 651 451


sales@tylerpackaging.co.uk

 

 

Huvudkontor

Tyler Packaging Ltd
Fosse Way, Chesterton, Leamington Spa, Warwickshire, CV33 9JY, UK